František Macek jest wyróżniającym się czeskim dyrygentem młodego pokolenia. Bezapelacyjne zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim NOSPR Katowice 2018, przyniosło mu stanowisko asystenta dyrygenta Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Od tego czasu został zaproszony do dyrygowania najwybitniejszymi orkiestrami Europy, w tym Praską Orkiestrą Radiową, Praską Orkiestrą Symfoniczną FOK i Gstaad Festival Orchestra.

W sezonie 2020/2021 František Macek zadebiutował na prestiżowym festiwalu Praska Wiosna z Praską Radiową Orkiestrą Symfoniczną, prezentując muzykę Dvořáka, Schumanna, Sibeliusa i Lutosławskiego. Występował także z Czeską Filharmonią Kameralną, Opéra Orchestre National Montpellier, Słowacką Orkiestrą Kameralną i Filharmonią im. Janáčka w Ostrawie.

Oprócz wyżej wymienionych orkiestr współpracował z wieloma innymi, wśród których znajdują się: Tonhalle-Orchester Zürich, Aspen Festival Orchestra, Moscow Philharmonic, Lucerne Festival Orchestra, Norrköping Symfoniorkester, Orchestre National de Lille, Gävle Symfoniorkester, Nederlands Symfonieorkest.
W 2016 roku zadebiutował jako dyrygent operowy w Lisce chytrusce Janáčka w Norrlands Operan Umeå. Od tego czasu dyrygował Dydoną i Eneaszem Purcella, Iphigénie en Aulide Glucka oraz Pagliacci Leoncavalla. Pasjonuje się muzyką Mozarta, dyrygował Uprowadzeniem z Seraju w Aspen oraz Così fan tutte w Sztokholmie. Jako asystent dyrygenta został zaangażowany do produkcji Jenůfa Janáčka w Holenderskiej Operze Narodowej w Amsterdamie. Obecnie został zaproszony do współpracy przy produkcji opery Káťa Kabanová Janáčka podczas 2022 Salzburg Festival.

Pochodzi z muzycznej rodziny organistów i dyrygentów chóralnych. Jego ojciec, František Macek, senior, wniósł znaczący wkład w odrodzenie rodzimej tradycji muzyki liturgicznej w Czechach. Idąc w jego ślady, František junior studiował grę na organach w konserwatorium w Kromierzyżu oraz muzykę dawną w praskiej szkole tynieckiej. Studia dyrygenckie kontynuował w Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze oraz w Royal College of Music w Sztokholmie, gdzie uzyskał tytuł magistra. Uznany za dyrygenta o wielkim talencie muzycznym, był wspierany przez Szwedzką Królewską Akademię Muzyczną i Fundację Andersa Sandrewsa. Doskonalił swoje umiejętności dyrygenckie na kursach mistrzowskich w Stanach Zjednoczonych i Europie u maestro Manfreda Honecka, Davida Zinmana, Bernarda Haitinka, Roberta Spano i Daniele Gattiego.

foto: Daniel Havel
[txt wer. 09.2021]

www.frantisekmacek.com