Ewa Biegas – sopran

Absolwentka katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. J. Ballarina oraz wiedeńskiego Universität für Musik und Darstellende Kunst w klasie prof. H. Łazarskiej, a także laureatka wielu prestiżowych międzynarodowych konkurów wokalnych oraz stypendystką Rządu Austrii, Szwajcarskiej Fundacji Thyll-Dur i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Wśród nagrań artystki znajdują się m.in. Monbar I. F. Dobrzyńskiego – partia Donny Marii (Polskie Radio – dyr. Ł. Borowicz), Legenda Bałtyku F. Nowowiejskiego – partia Bogny (Polskie Radio – dyr. Ł. Borowicz), Canzoni d’amore Edwarda Bogu-sławskiego, Stabat Mater A. Dziadka (Radio Katowice – dyr. M. Kaniowska), Loteria na mężów K. Szymanowskiego – partia Sary (Polskie Radio – dyr. M. Klauza), Chantefleurs et chantefables oraz 20 kolęd W. Lutosławskiego, a także Msza E-dur oraz Te Deum A. Dvořaka (NAXOS – dyr. A. Wit).

W 1999 roku zadebiutowała partią Lady Billows na deskach wiedeńskiej Studiobühne w operze Albert Herring B. Brittena. Od 2004 współpracuje z Operą Krakowską, gdzie zaśpiewała m.in. Halkę, Małgorzatę (Faust), Mimi (Cyganeria), Cio-Cio San (Madama Butterfly), Tatianę (Eugeniusz Oniegin) czy Ariadnę (Ariadna na Naxos). Podczas wieczoru inaugurującego otwarcie nowej siedziby Opery Krakowskiej wykonała partię Joanny w Diabłach z Loudun K. Pendereckiego. Występowała także na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Opery Bałtyckiej, Opery Śląskiej, Opery Nova w Bydgoszczy, Opery na Zamku w Szczecinie oraz Teatru Wielkiego w Łodzi.

W roku 2009 w Wiedeńskiej Kammeroper śpiewała partię Miss Wingrave w operze B. Brittena Owen Wingrave. W ramach Festiwalu Operowego Viva il canto w Cieszynie wykonała partię Leonory w operze G. Verdiego Il Trovatore. Występowała podczas światowej premiery Missa pro pace W. Kilara w St. Patrick Cathedral w Nowym Yorku oraz Musikvereins Goldnen Saal w Wiedniu biorąc udział Gali Operowej z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. W sezonie artystycznym 2011/ 2012 zadebiutowała na deskach Opery w Montrealu partią Księżnej w operze A. Dvořaka Rusałka pod batutą J. Keenana oraz Teatro Colon partią tytułową w operze Hagith K. Szymanowskiego pod dy-rekcją B. Bronnimanna w reżyserii M. Znanieckiego. W Buenos Aires wzięła także udział w multimedialnym projekcie muzycznym Des Conocidos wykonując Hymny K. Szymanowskiego oraz cykl Niebo w ogniu P. Perkowskiego.

W sezonie 2014/2015 wykonywała partię Tytanii w operze H. Pur-cella The fairy Queen w ramach Tigre Opera Festival w Argentynie. W 2015 została nominowana do prestiżowej Nagrody Thalia za najlepszą rolę operową roku 2015 za kreację partii Toski w operze G. Puciniego w Operze Opavskiej. W 2016 debiutowała w roli Leonory (Moc przeznaczenia G. Verdiego) na deskach Opery Śląskiej. Obok repertuaru operowego i oratoryjnego wykonuje także cykle pieśni.

Repertuar operowy:
– Titania, The fairy Queen, Henry Purcell
– Margarete, Faust, Charles Gounod
– Princess, Rusalka, Rusalka, Anton Dvořak
– Liza, Пиковая дама (Pikovaya dama), Pyotr Ilyich Tchaikovsky
– Tatiana, Евгений Онегин (Yevgény Onégin), Pyotr Ilyich Tchaikovsky
– Desdemona, Otello, Giuseppe Verdi
– Leonora, La forza del destino, Giuseppe Verdi
– Elisabeth de Valois, Don Carlos, Giuseppe Verdi
– Aldona, I Lituani, Amilcare Ponchielli
– Miss Wingrave, Owen Wingrave, Benjamin Britten
– Lady Billows, Albert Herring, Benjamin Britten
– Rosalinde, Die Fledermaus, Johann Strauss
– Mimi, La Bohème, Giacomo Puccini
– Cio-cio San, Madama Butterfly, Giacomo Puccini
– Tosca, Tosca, Giacomo Puccini
– Manon Lescaut, Manon Lescaut, Giacomo Puccini
– Fata Morgana, Любовь к трём апельсинам (Lyubov’ k tryom apel’sinam), Sergei Prokofiev
– Halka, Halka, Stanisław Moniuszko
– Bogna, Legenda Bałtyku, Feliks Nowowiejski
– Aldona, Monbar, Feliks Dobrzyński
– Hagith, Hagith, Karol Szymanowski
– Helena, La liberta chiama la liberta, Eugeniusz Knapik
– Joanna, Diabły z Loundun, Krzysztof Penderecki

Repertuar oratoryjny:

-Stabat Mater, Giovanni Battista Pergolesi
-Requiem, Wolfgang Amadeus Mozart
-Die Krönungsmesse, Wolfgang Amadeus Mozart
-Arianna a Naxos, Joseph Haydn
-Scena di Berenice, Joseph Haydn
-IX Symfonia, Ludwig van Beethoven
-Petite Messe Solennelle, Gioachino Rossini
-Romanzen-Suite op. 127, Dmitri Shostakovich
-Messe D-Dur, Anton Dvořak
-Te deum op. 103, Anton Dvořak
-Deutsches Requiem, Johannes Brahms
-Missa in C, Joseph Ignaz Schnabel
-Gloria, Francis Poulenc
-Psaume XLVII, Florent Schmitt
-Messe solennelle, Hector Berlioz
-Trzy fragmenty do słów Kasprowicza, Karol Szymanowski
-Gurre-Lieder, Arnold Schönberg
-Chantefleurs et Chantefables, Witold Lutosławski
-III Symfonia, Henryk Mikołaj Górecki
-„Pieśni Safony” na orkiestrę kameralną i głos solo, Edward Bogusławski
-Przystępuję do ciebie, Eugeniusz Knapik
-Three Songs of Terezin, Max Stern
-Salomé-Satz na sopran i kwartet smyczkowy, Ryszard Gabryś
-Missa pro pace, Wojciech Kilar
-Stabat Mater, Andrzej Dziadek
-Oratorium Kreuzauffindung, Feliks Nowowiejski
-Pasja, Krzysztof Penderecki
-Te Deum, Krzysztof Penderecki
-VII Symfonia, Krzysztof Penderecki